Min hälsodata visar mental stress efter träning, vad beror det på?

Du är här:
← Tillbaka

Att se mental stress efter ett fysiskt träningspass är oerhört vanligt. Förklaringen är oftast att vi inte ger kroppen tillräckligt med tid att varva ner innan vi påbörjar nästa aktivitet. 

Trots att mental och fysisk stress beror på vitt skilda saker påverkar de nämligen kroppen och din hjärtfrekvensvariabilitet på ungefär samma sätt.  Vid mental stress uppfattar hjärnan ett yttre hot eller möjlighet och vill skärpa kroppens sinnen. Vid fysisk stress handlar det om att mobilisera kroppens resurser och snabbt transportera syre och näring till de muskler som stimuleras. För hjärtat och kroppen är effekten snarlik. Pulsen går upp och dina hjärtslag blir mer regelbundna, dvs. du får en lägre variabilitet i din hjärtfrekvens.

Ett fysiskt träningspass har oerhört många positiva effekter för kroppen och är något vi starkt rekommenderar. Det är dock bra att vara medveten om att träningpasset i stunden kommer stressa kroppens system. När du har avslutat ditt träningspass är det därför oerhört viktigt att ge dig själv tid att varva ner. 

Om du ser stora mängder mental stress efter ett träningspass kan det vara bra att reflektera lite kring hur din träning egentligen påverkar dig. Du kan till exempel utgå från följande frågor:

– Ger detta träningspass mig mer eller mindre stress sett över hela dagen?
– Ger jag mig själv tillräckligt med tid att varva ner efter mitt träningspass?
– Kan jag förändra sättet jag varvar ner för att snabbare hamna i återhämtning?
– Kan jag flytta mitt träningspass mellan morgon, lunch eller kväll?
– Kan jag förändra vilken sorts träning jag utför?

Varje individ och livssituation är unik så det finns inget allmänt rätt eller fel. Använd din mätare och din hälsodata som ett verktyg för att reflektera och experimentera fram vad som passar bäst för just dig!

För dig som vill läsa mer rekommenderas: Hur kan jag byta stress mot återhämtning?