Mätaren blinkar blått (eller rött), vad ska jag göra?

Du är här:
← Tillbaka

För att kunna använda mätaren behöver du ha ett konto. Om du inte har ett konto behöver du börja med att ladda ner appen. Vi rekommenderar att du börjar med vår introduktionsfilm, den hittar du här: Introduktion till Linkura

Om du har skapat ett konto och mätaren ändå blinkar rött eller blått behöver vi felsöka vad som gått fel.
I mätaren finns det två olika lampor som kan blinka rött.

1. Lampan ovanpå mätaren blinkar blått (rött för mätare mottagna innan 2019-08-01)

Mätaren är inte ansluten eller har tappat kontakten med din telefon.

Följ dessa steg för att göra mätaren redo att mäta:

1. Tryck på symbolen som ser ut som en mätare uppe i högra hörnet av appen.
2. Anslut till mätaren ifall du inte redan gjort det.
3. Se till att mätaren är på nära avstånd från mobilen ifall det står ”söker efter mätare” eller ”kan inte hitta mätaren”. Det kan även hjälpa att sätta mätaren på laddning.
4. Ifall appen är ansluten till mätaren, tryck på den stora röda knappen Starta om mätare.
5. Mätaren ska nu blinka till i några sekunder för att visa att mätaren startar om. Knappen blir grå och sedan röd igen när mätaren har startat om.
6. Kontrollera om din mätare fungerar.

2. Lampan i mätaren lyser rött

Det här innebär att något gått i mätaren gått fel och den befinner sig nu i ett skyddsläge. För att åtgärda detta måste du manuellt starta om mätaren. Det gör du genom att öppna appen, klicka på den lilla mätarsymbolen längst upp till höger och därefter klicka på ”starta om mätare”. Vänta på att mätaren startar om och prova därefter att använda mätaren som vanligt. Hjälper det inte att starta om mätaren kontaktar du oss på support@linkura.se för vidare felsökning!