Hur kan jag byta stress mot återhämtning?

Du är här:
← Tillbaka

En god balans mellan stress och återhämtning är ofta nyckeln till att öka sitt välmående. Att lära sig att identifiera och bryta perioder av stress med återhämtande aktiviteter kan i den här kontexten närmast kallas den heliga graalen. Så hur går det till, vad är knepet?

Det jobbiga svaret är att det inte finns någon enskild teknik som fungerar för alla. Reaktionen på omvärlden är unik för varje person och något som stressar dig kan ge mig återhämtning. Det positiva är däremot att du i dina händer (eller runt ditt bröst) har ett verktyg som kan identifiera både stress och återhämtning för att hjälpa dig att förstå hur just din kropp fungerar.

En bra början är att ställa dig frågan: Vad kan ge mig återhämtning? Tre saker som fungerar för många är:
– Andningsövningar, meditation eller yoga.
– Gå ut i trädgården eller vara i naturen.
– Fysisk aktivitet. Som du kommer märka kommer återhämtningen senare.


Se till att använda mätaren i vardagen och ofta titta på dina mätningar i appen. Notera när du blir röd (stress) respektive blå (återhämtning) och försök koppla mätningarna till olika aktiviteter. Efter ett tag kommer du börja se mönster där vissa typer av aktiviteter skapar en viss reaktion i din kropp.

Var beredd på att den här fasen kan bjuda på en hel del överraskningar och försök hela tiden ha ett öppet sinne. Kom också ihåg att stress kortsiktigt inte är något negativt utan ett tecken på att din kropp är fokuserad och redo. En vanlig oro är t.ex. att du blir röd när du har ett samtal med din partner men det kan, oftast, snarare tolkas som att du är fokuserad och närvarande.